-
Fizyka
-
- Podstawowe wielkości, podstawowe jednostki
- Podstawowe zasady ochrony radiologicznej
- Ochrona radiologiczna - zwiększanie odległości
- Ochrona radiologiczna - osłony
- Ochrona radiologiczna - czas
- Oddziaływanie promieniowania alfa z materią
- Oddziaływanie promieniowania beta z materią
- Oddziaływanie promieniowania gamma z materią
- Ochrona przed promieniowaniem neutronowym
- Dawki graniczne
- Licencjonowanie i nadzór działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące
-
Technologia
-
- Co to jest elektrownia?
- Generacje elektrowni jądrowych
- Rodzaje reaktorów dla elektrowni jądrowych (klasyfikacja)
- Reaktor wodny ciśnieniowy (PWR)
- Reaktor wodny wrzący (BWR)
- Reaktor ciężkowodny ciśnieniowy (PHWR) - CANDU
- Reaktor lekkowodny moderowany grafitem (LWGR) - RBMK
- Reaktor chłodzony gazem (GCR, AGR, MAGNOX)
- Reaktor wysokotemperaturowy (HTR)
- Reaktor prędki powielający (FBR)
- Małe reaktory modułowe (SMR)
- Teren elektrowni jądrowej
- Reaktory jądrowe na okrętach podwodnych i statkach
-
- Bezpieczeństwo jądrowe - jak to się zaczęło?
- Czym jest bezpieczeństwo jądrowe?
- Bardzo ważne zadanie - ochrona przed promieniowaniem
- Incydent a awaria
- Zasady zapobiegania awariom
- Filozofia systemów bezpieczeństwa
- Co robić, jeśli mimo wszystko awaria się wydarzy?
- Generacje reaktorów a bezpieczeństwo
- Elektrownia jądrowa nie może wybuchnąć jak bomba atomowa!
- Oddziaływanie elektrowni jądrowych na środowisko: rodzaje emisji i monitorowanie środowiska
- Woda z elektrowni jądrowej jest bezpieczna!
- Ocena bezpieczeństwa, ocena ryzyka
- Dozór jądrowy w Polsce
-
- Skąd się biorą odpady promieniotwórcze?
- Rodzaje odpadów promieniotwórczych
- Co robimy z odpadami promieniotwórczymi w Polsce?
- Przetwarzanie odpadów promieniotwórczych
- Składowanie odpadów nisko- i średnioaktywnych
- Ile odpadów promieniotwórczych wytwarza elektrownia jądrowa?
- Jak transportujemy odpady promieniotwórcze?
- Postępowanie z wypalonym paliwem jądrowym
- Co się dzieje z wypalonym paliwem jądrowym po wyjęciu z rdzenia reaktora?
- Recykling wypalonego paliwa jądrowego - zamknięty cykl paliwowy
-
Społeczeństwo
-
- Percepcja społeczna - odkrycie promieniowania jonizującego
- Percepcja społeczna - era rozszczepienia i wykorzystanie energii jądrowej
- Percepcja społeczna - awaria w elektrowni Three Mile Island i w Czarnobylu
- Percepcja społeczna - model oceny skutków biologicznych promieniowania jonizującego
- Energetyka jądrowa - najbardziej bezpieczną metodą pozyskiwania energii
- Główne obawy dotyczące bezpieczeństwa elektrowni jądrowych
- Poparcie dla energetyki jądrowej w Polsce
-
- [MIT] Ludzie mieszkający w pobliżu elektrowni jądrowej otrzymują zwiększone dawki promieniowania jonizującego
- [MIT] Świat odchodzi od energetyki jądrowej
- [MIT] Polska nie poradzi sobie z budową i eksploatacją elektrowni jądrowej
- [MIT] Elektrownia jądrowa jest łatwym celem dla terrorystów
- [MIT] Energetyka jądrowa nie jest bezpieczna
- [MIT] Odpady promieniotwórcze nie mogą być bezpiecznie transportowane
- [MIT] System chłodzenia elektrowni bardzo szkodzi środowisku wodnemu i populacji ryb
- [MIT] Stopienie rdzenia reaktora jest bardzo prawdopodobne
- [MIT] Zużyte paliwo jest silnie radioaktywne i trzeba je chronić nawet przez 10 000 lat
[MIT] Odpady promieniotwórcze nie mogą być bezpiecznie transportowane
Transport od zawsze wiązał się z pewnym ryzykiem. Czy to niedoskonałości technologii (słynne uziemianie najnowszych konstrukcji Boeinga – Dreamlinerów), czy czynniki ludzkie (nieostrożność, zasypianie za kierownicą) lub też nieprzemyślane działania innych uczestników ruchu – czy nie zdarzyło się wam kilka razy przez przypadek zderzyć z kimś, np. wychodzenia z koncertu?
Bezpieczeństwo transportu to jedno, a bezpieczeństwo niebezpiecznego załadunku to drugie. Zajmijmy się zatem tą drugą kwestią, gdyż z punktu widzenia uwolnienia materiałów promieniotwórczych do środowiska jest ona bardziej niepokojąca. Transport materiałów radioaktywnych odbywa się przy zachowaniu przepisów międzynarodowych, gwarantujących najwyższy poziom bezpieczeństwa. Do transportu wypalonego paliwa służą grube i ciężkie pojemniki o masie od 30 do 100 ton. Pojemniki te muszą posiadać specjalne systemy klimatyzacyjne, których zadaniem jest odprowadzanie ciepła powyłączeniowego wydzielanego przez paliwo. Są one bardzo wytrzymałe i przed wejściem na ten specyficzny rynek przechodzą szereg tzw. crash testów, czyli testów, mających sprawdzić ich odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. I tak zostają one na przykład zrzucane z kilku metrów na twarde betonowe podłoże, zrzucane na kawałek ostrego metalowego pręta, muszą wytrzymać pożar oraz zanurzenie na dużej głębokości. Transport taki zwykle odbywa się za pomocą pociągów i drogą morską z uwagi na wygodę, koszty oraz gabaryty wspomnianych pojemników. W Wielkiej Brytanii przeprowadzono również „crash test” z pociągiem. Pociąg rozpędzony do 170 km/h wjechał w ciężarówkę, na której był załadowany pojemnik na paliwo jądrowe . Lokomotywa została całkowicie zniszczona a sam pojemnik doznał niewielkich szkód, po których stwierdzono, że w żaden sposób nie mogłyby one zagrozić ludziom czy środowisku.
- Fukushima
- transport odpadów promieniotwórczych
- odpady promieniotwórcze
- elektrownia konwencjonalna
- elektrownia
- medycyna nuklearna
- ochrona radiologiczna
- pluton
- uran
- rozszczepienie
- BWR
- PWR
- reaktor atomowy
- reaktor jądrowy
- Czarnobyl
- promieniowanie jonizujące
- energetyka jądrowa
- elektrownia atomowa w Polsce
- elektrownia jądrowa w Polsce
- elektrownia atomowa
- elektrownia jądrowa
- reaktor badawczy
- promieniowanie
- atom
- energia atomowa
- energia jądrowa
- reaktor